Overgangsklachten: Voor iedere vrouw vanaf 40 jaar een passende ondersteuning!


Iedere vrouw krijgt ermee te maken en bij iedereen verloopt de overgang anders. Sommige vrouwen hebben veel last van stemmingswisselingen, opvliegers, migraineklachten, maar vooral in hun gewicht aankomen. Het makkelijkste is dan meteen om minder te gaan eten of gebruik van medicijnen te maken, maar als je goed op je voedingspatroon let, dan zijn medicijnen dan vaak niet meer nodig.

Gezonde voeding en beweging houd je lichaam sterk en fit, zodat het beter bestand is tegen hormonale schommelingen. Een gezond voedingspatroon is belangrijk en gezond eten volgens bepaalde richtlijnen zorgen al snel voor een zicht- en voelbare resultaten.  Als je in de overgang komt zijn er echter een paar leefstijl patronen waar je nog extra kunt opletten. 

Vanaf je 40ste jaar, maak je lichaam steeds minder progesteron en oestrogenen aan. Dit is ook de oorzaak van veel overgangsklachten. Na je 40ste jaar daalt progesteron meestal sneller dan oestrogeen waardoor een onbalans kan ontstaan.

Wanneer er sprake is van een veel te hoge oestrogeen en een te lage progesteron kan dit  gezondheidsklachten veroorzaken. De symptomen die kunnen ontstaan zijn cellulitis, fibromen in de borsten en eierstokken, spataderen, gewichtstoename rondom de dijen en de heupen, pijnlijke menstruatie, een opgeblazen gevoel en stemmingswisseling.

Met een persoonlijk voedingspatroon kan je de hormoon balans weer herstellen. Om zo te zorgen dat je de juiste hoeveelheid vezels, vitamine en mineralen binnenkrijgt, om zo je lichamelijke klachten helpen te verminderen. 

Lees verder: Waarom een verantwoord bewegingsprogramma tijdens de overgang belangrijk voor jou is!

Waarom bewegen tijdens de overgang?

Voldoende beweging tijdens de overgang kunnen helpen je klachten te verminderen. Tijdens de overgang produceerd je lichaam minder oestrogeen en komen je aderen meer onder druk te staan. Dit is een van de redenen waarom vrouwen in de overgang vaak last hebben van een hoge bloeddruk en wat uiteindelijk meer risico op hart- en vaatziekten geeft.

Daarom is bewegen belangrijker dan je denkt! Je wordt niet alleen fitter, maar je krijgt meer energie en meestal ga je ook gezonder erbij eten. Bij het ouder worden, vertraag ons stofwisselingsysteem, dit zorgt voor de snelle gewichtstoename tijdens en na de overgang.

Als je dit proces zijn gang laat gaan, komt er steeds ieder jaar een beetje gewicht bij. Met bewegen zet je lichaam, botten en spieren aan het werk, waardoor de spiermassa beter in balans blijft en zo je stofwisselingsysteem beter blijft functioneren.