Overgang en voeding: Voor iedere vrouw een passende ondersteuning!


Iedere vrouw krijgt ermee te maken en bij iedere vrouw verloopt de overgang anders. Sommige vrouwen hebben veel last van stemmingswisselingen, opvliegers, migraineklachten, maar ook vooral in hun gewicht aankomen. Het makkelijkste is dan meteen om minder te gaan eten of gebruik van medicijnen te maken. Als je goed op je voedingspatroon let, dan zijn medicijnen dan vaak niet meer nodig.

Gezonde voeding tijdens de overgang is belangrijker dan je denkt. Het houd je lichaam fit, zodat het beter bestand is tegen hormonale schommelingen. Een gezond voedingspatroon is voor iedereen belangrijk en gezond eten volgens bepaalde richtlijnen zorgen al snel voor een zicht- en voelbare resultaten.  Als je in de overgang komt zijn er echter een paar leefstijl patronen waar je nog extra kunt opletten. 

Als je in de overgang bent, maak je lichaam minder oestrogenen aan. Dit is ook de oorzaak van veel overgangsklachten. Door fyto- oestrogenen in je voedingspatroon toe te passen zoals lijnzaad, peulvruchten etc toe te voegen, kunnen deze voedingsmiddelen een verlichting op diverse klachten geven. 


Bewegen tijdens de overgang

Voldoende beweging tijdens de overgang kunnen de klachten helpen te verminderen. Je wordt fitter, je krijgt meer energie en meestal ga je ook gezonder erbij eten. Bij het ouder worden, vertraag ons stofwisselingsysteem, dit zorgt voor gewichtstoename. Als je dit proces zijn gang laat gaan, komt er steeds ieder jaar een beetje gewicht bij. Met bewegen zet je lichaam, botten en spieren aan het werk, waardoor de spiermassa beter in balans blijft en zo je stofwisselingsysteem beter blijft functioneren.